Inovasi pula bermaksud cetusan idea-idea kreatif yang
dapat meningkatkan kualiti dan produktiviti penyampaian perkhidmatan dan
kehidupan masyarakat. Inovasi boleh berbentuk dari produk, perkhidmatan, proses
dan teknologi. Bagi mewujudkan kreativiti dan inovasi ia perlu dipupuk dengan acuan yang tersendiri
dan mengikut strategi-strategi yang betul.
Untuk membuat produk inovasi perlulah berfikiran secara kritis dalam melaksanakan produk tersebut
serta dengan mencari penyelesaian yang kreatif
dan inovatif, sehingga menjangkau pemikiran dan keberanian untuk bereksperimen
dengan menggunakan kaedah kerja baru, di luar kotak.
Strategi kedua dengan mempertingkatkan sistem penyampaian
perkhidmatan dengan barisan hadapan yang lebih berinovatif, yang selaras dengan
matlamat program transformasi bagi mewujudkan enjin baru untuk melaksanakan
perubahan dan membina momentum.
Strategi ketiga pula penyuburan nilai-nilai inovasi dan
kreativiti dalam persekitaran dan budaya kerja dalam organisasi. Perubahan
sikap bagi memupuk budaya inovasi dan kreativiti perlu bermula daripada pucuk
kepimpinan atasan sehingga ke pucuk pimpinan bawahan. Prrlulah berjiwa kreatif dan inovatif mencuba
perkara baru, bagi memastikan nilai-nilai kreativiti dan inovasi benar-benar
dihayati dan menjadi budaya kerja sekalian anggota di dalam organisasinya.
Strategi keempat, untuk menjadi lebih kreatif dan
inovatif seseorang itu perlu berkemahiran dan berilmu pengetahuan. Budaya
pembelajaran seperti membaca, berbincang, membuat penyelidikan, berkursus,
berseminar, melanjutkan pelajaran dan penganjuran perbagai majlis ilmu yang
melibatkan anggota organisasi, perlu terus dipupuk dan dikembangkan kerana ia
akan menjadi sumber kepada cetusan idea kreatif dan inovatif.
Strategi terakhir ialah dengan melaksanakan perbagai
aktiviti bagi pembudayaan inovasi, menggalakkan penubuhan Kumpulan Inovatif dan
Kreatif (KIK) bagi memberi ruang dan peluang kepada untuk menyuarakan sesuatu bagi menyelesaikan
sebarang permasalahan kerja atau cadangan inovasi yang dapat meningkatkan lagi
sistem penyampaian perkhidmatan organisasi tersebut.
Program mendekati masyarakat perlu dilaksanakan secara
berterusan dan telus bagi membolehkan rakyat mengemukakan aduan, input,
cadangan inovasi atau sebarang cadangan bagi menambah baik sistem penyampaian
perkhidmatan dalam negara.
Kesimpulanya, segala apa yang dirancangkan perlu
dilaksanakan bagi mengembangkan budaya inovasi dan kreatif dalam organisasi.
Tranformasi harus dilakukan tidak kira dari sektor mana dapat melahirkan
pekerja yang produktif dan secara tidak langsung akan meningkatkan imej negara
No comments:
Post a Comment